تطبیق ریشههای قوه خیال و تحلیل مفاهیم اسماء الله الحسنی در مراتب وجود انسان کامل از منظر ابن عربی
کلمات کلیدی:
ابن عربی, انسان کامل, قوه خیال, اسما الله الحسنیچکیده
این پژوهش به بررسی و تحلیل ریشههای قوه خیال و مفاهیم اسماءالله الحسنی در مراتب وجود انسان کامل از منظر محیالدین ابن عربی میپردازد. تحولات مفاهیم اعتقادی و عرفانی از آغاز اسلام تا دورههای میانه، بهویژه در زمینه تصوف، با عمق و تکامل همراه بوده است. از قرن دوم هجری، عرفای اسلامی در شرق و غرب جهان اسلام، مبانی نظری تصوف را تثبیت و توسعه دادند. در قرن ششم هجری، ابن عربی با توجه به بستر فرهنگی و معرفتی زمان خود، به بازنگری در آموزههای عرفانی پرداخت و با بهرهگیری از مفاهیم قوه خیال و اسماءالله الحسنی، مفاهیمی چون انسان کامل و وحدت وجود را به شیوهای نوین تبیین کرد. این پژوهش نشان میدهد که ابن عربی با امتزاج مفاهیم عرفانی پیشین و استفاده از قدرت خیال، به بازسازی و گسترش زبان تصوف و معنای انسان کامل پرداخته است. وی توانسته با تحلیل عمیق اسماءالله، مراتب وجودی انسان را تفسیر کرده و درکی نو از جایگاه انسان در نظام هستی ارائه دهد. هدف این مقاله، ارائه تصویری جامع از تأثیر قوه خیال و تحلیل اسماءالله الحسنی بر ساختار انسانشناسی عرفانی و تبیین مفاهیم کلیدی تصوف از منظر ابن عربی است.
دانلود
چاپ شده
ارسال
بازنگری
پذیرش
شماره
نوع مقاله
مجوز
حق نشر 2024 Faraz Tajallinasr (Corresponding author)

این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 می باشد.