تحلیلی بر قاعده میسور با نگاهی به تزاحم
کلمات کلیدی:
قاعده فقهي ميسور، غير مقدور، معسور، تزاحم، عرفچکیده
یکی از قواعد عقلی و اصطیادی قاعده میسور است که که پرسشهای متعدد یدر خصوص آن مطرح است؛ بدین صورت که هرگاه مولا یا قانونگذاز موضوع مرکبی که دارای اجزاء و شرایطی است طلب کند، اما مکلف از انجام دادن آن مرکب بصورت کامل عاجز گردد. آیا دستور مولا نسبت به مقدار میسور باقی است؟ یا آن مقدار میسور و ممکن نیز با سقوط معسور یا غیر ممکن ساقط میگردد یا برای از دست نرفتن مصلحت بدل جایگزین آن میگردد؟ از این رو به زعم نگارنده ضرورت و اهمیت پرداختن به قاعده میسور و مصادیق آن با توجه به تزاحم، مبرهن است. مقاله حاضر توصیفی تحلیلی است و با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی سوالات مورد اشاره پرداخته است. یافتهها نشان داد اموری که دین را صعب مینماید و از سهولت خارج میسازد یا اصلا تشریع نشده و یا اگر تشریع شده، مربوط به شرایطی است که تحصیل آن برای همگان میسر باشد. فقیهانی که قاعده میسور را پذیرفته اند آن را از باب تزاحم دانسته و بر اساس دیدگاههای خود نظرات متفاوت داشتهاند. برخی جریان قاعده را مقدم داشته، برخی بدل را جایگزین اصل تکلیف نموده اند و بعضی به جمع میان اتیان میسور و بدل اضطراری روی آورده اند و برخی نظریه تخییر را پذیرفتهاند. نتیجه اینکه قاعده میسور در سراسر فقه جریان داشته و تکالیف دارای بدل را نیز در بر میگیرد و تشخیص موضوع آن جز در مواردی که شارع راسا آن را تعیین کرده است با عرف میباشد.
دانلود
چاپ شده
ارسال
بازنگری
پذیرش
شماره
نوع مقاله
مجوز
حق نشر 2024 Mahboobeh Naseri Taheri (Author); Younes Vahedyarijan (Corresponding author); Abdolreza Jamalzadeh (Author)
این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 می باشد.