بررسی اثربخشی بازیهای شناختی بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دچار اختلال نارسانویسی و نارساخوانی
کلمات کلیدی:
بازیهای شناختی, هیجانهای تحصیلی, دانشآموزان, نارسانویسی, نارساخوانیچکیده
زمینه و هدف: اختلال یادگیری ویژه یکی از شایعترین اختلالهای عصبی تحولی مزمن در دوران کودکی است. هدف این پژوهشی بررسی اثربخشی بازیهای شناختی بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دچار اختلال نارسانویسی و نارساخوانی بود.
روش و مواد: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با چهار گروه (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل) بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان مقطع ابتدایی دچار اختلال نارسانویسی و نارساخوانی شهرستان زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه برای هر گروه 25 نفر در نظر گرفته شد که این تعداد پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. هر یک از گروههای آزمایش بهتفکیک 20 جلسه 30 الی 45 دقیقهای (3 بار در هفته) با روش بازیهای شناختی در نرمافزار ساند اسمارت آموزش دیدند و گروههای کنترل در لیست انتظار برای آموزش ماندند. ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2011) بود. دادههای این پژوهش با روشهای خیدو و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-24 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان که دانشآموزان دچار اختلال نارسانویسی و نارساخوانی گروههای آزمایش و کنترل از نظر جنسیت و پایه تحصیلی تفاوت معناداری نداشتند (05/0<P). همچنین، بازیهای شناختی باعث افزایش هیجانهای تحصیلی مثبت شامل لذت، امید و افتخار و کاهش هیجانهای تحصیلی منفی شامل خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی در دانشآموزان دچار اختلال نارسانویسی و نارساخوانی هر دو گروه آزمایش نسبت به گروههای کنترل شد (001/0P<).
نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر نشان داد که بازیهای شناختی نقش موثری در بهبود هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دچار اختلال نارسانویسی و نارساخوانی داشتند.
دانلودها
مراجع
Azizi, A., Mir Drikvand, F., & Sepahvandi, M. A. (2017). Comparison of cognitive rehabilitation, neurofeedback and cognitive-behavioral play therapy on visual-motor perception in primary school students with specific learning disability. Neuropsychology, 3(8), 103-118. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24765023.1396.3.8.6.3
Bellens, A., Roelant, E., Sabbe, B., Peeters, M., & Van Dam, P. A. (2020). A video-game based cognitive training for breast cancer survivors with cognitive impairment: A prospective randomized pilot trial. The Breast, 53, 23-32. https://doi.org/10.1016/j.breast.2020.06.003
Chacko, D., & Vidhukumar, K. (2020). The prevalence of specific learning disorder among school-going children in Ernakulam District, Kerala, India: Ernakulam learning disorder (ELD) study. Indian Journal of Psychological Medicine, 42(3), 250-255. https://doi.org/10.4103/IJPSYM.IJPSYM_199_19
Chen, S., Husnaini, S. J., & Chen, J. (2020). Effects of games on students’ emotions of learning science and achievement in chemistry. International Journal of Science Education, 42(13), 2224-2245. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2020.1817607
Ghamari Givi, H., Narimani, M., & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of children with dyslexia and attention deficit/ hyperactivity. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. https://jld.uma.ac.ir/article_99.html?lang=en
Hakimi Farimani, M., Hamidi, F., & Akbari Amarghan, H. (2022). The effectiveness of educational games based on social-emotional learning on self-regulation, responsibility and emotional knowledge in preschool children. Iranian Journal of Rehabilitation Research in Nursing, 8(4), 28-38. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.22034/IJRN.8.4.28
Hasanvand, M., & Arjmandnia, A. A. (2019). The effect of cognitive games on cognitive flexibility in children with mathematical disorders. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 6(2), 134-148. http://dx.doi.org/10.29252/shenakht.6.2.134
Hayat, A., Esmi, K., Rezaei, R., & Nabiee, P. (2018). The relationship between academic emotions and academic performance of medical students of Shiraz University of medical sciences. Research in Medical Education, 9(4), 29-20. http://dx.doi.org/10.29252/rme.9.4.29
Heppner, C., McCloskey, M., & Rapp, B. (2017). Do reading and spelling share orthographic representations? Evidence from developmental dysgraphia. Cognitive Neuropsychology, 34(3-4), 119-143. https://doi.org/10.1080/02643294.2017.1375904
Kakojoibari, A., Amini, F., & Aliakbari Dehkordi, M. (2018). The effectiveness of working memory training on attention functions of students with dyslexia learning disabilities. Social Cognition, 7(1), 75-90. https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4846.html?lang=en
Khazanov, G. K., Xu, C., Hollon, S. D., DeRubeis, R. J., & Thase, M. E. (2021). Adding cognitive therapy to antidepressant medications decreases suicidal ideation. Journal of Affective Disorders, 281, 183-191. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.12.032
Kuhn, S., Gallinat, J., & Mascherek, A. (2019). Effects of computer gaming on cognition, brain structure, and function: a critical reflection on existing literature. Dialogues in Clinical Neuroscience, 21(3), 319-330. https://doi.org/10.31887/DCNS.2019.21.3/skuehn
Meilleur, A., Foster, N. E. V., Coll, S., Brambati, S. M., & Hyde, K. L. (2020). Unisensory and multisensory temporal processing in autism and dyslexia: A systematic review and meta-analysis. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 116, 44-63. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2020.06.013
Mohammadpour, M., Jahan, F., Makvand Hosseini, Sh., & Moazadian, A. (2023). Determining the effectiveness of cognitive behavioral play therapy in regulating emotion and academic adjustment of students with dyslexia. Iranian Journal of Nursing Research, 18(3), 1-11. http://dx.doi.org/10.22034/IJNR.18.3.1
Pade, M., Rosenberg, L., Tzarzur, R., & Bart, O. (2020). Participation in everyday activities of children with and without specific learning disorder. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 40(5), 506-517. https://doi.org/10.1080/01942638.2020.1711844
Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., & Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The achievement emotions questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2010.10.002
Phirom, K., Kamnardsiri, T., & Sungkarat, S. (2020). Beneficial effects of interactive physical-cognitive game-based training on fall risk and cognitive performance of older adults. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(6079), 1-12. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph17176079
Rajabiyan Dehzireh, M., Dortaj, F., Pourroostaei, S., & Esmaeeli, S. (2019). The effect of the use instructional computer games on cognitive emotion regulation and students' mindfulness. Technology of Education Journal, 13(3), 521-535. https://doi.org/10.22061/jte.2018.3561.1896
Reindl, M., Tulis, M., & Dresel, M. (2018). Associations between friends, academic emotions and achievement: Individual differences in enjoyment and boredom. Learning and Individual Differences, 62, 164-173. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.01.017
Rentzios, C., Kamtsios, S., & Karagiannopoulou, E. (2019). The mediating role of implicit and explicit emotion regulation in the relationship between academic emotions and approaches to learning: Do defense styles matter? The Journal of Nervous Mental Disease, 207(8), 683-692. http://dx.doi.org/10.1097/NMD.0000000000001027
Ruan, Y., Maurer, U., & McBride, C. (2024). Effectiveness of reading interventions on literacy skills for Chinese children with and without dyslexia: A meta analysis of randomized controlled trials. Educational Psychology Review, 36(80), 1-40. http://dx.doi.org/10.1007/s10648-024-09915-9
Sainio, P. J., Eklund, K. M., Ahonen, T. P. S., & Kiuru, N. H. (2019). The role of learning difficulties in adolescents’ academic emotions and academic achievement. Journal of Learning Disabilities, 52(4), 287-298. https://doi.org/10.1177/0022219419841567
Sepanta, M., Abedi, A., Yarmohammadian, A., Ghamrani, A., & Faramarzi, S. (2019). The effect of Fredrickson's positive emotion training program on emotion regulation of students with dyslexia. Journal of Child Mental Health, 5(4), 94-109. https://childmentalhealth.ir/article-1-607-en.html
Vlachopoulos, D., & Makri, A. (2017). The effect of games and simulations on higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(22), 1-33. http://dx.doi.org/10.1186/s41239-017-0062-1